Gränslöst

(Nedanstående text publicerades ursprungligen på Flarnfri schalottenlök 22/1 2007. Den har redigerats lätt. I en kortare uppdatering 2010 irriterades jag av ett smärre problem i trafiken mellan Schengenländerna - ett problem som jämfört med vad som sker idag ter sig tämligen trivialt.)


Borta på "Under Pausträdet" pågår en diskussion om "ordet gräns", dess olika motsvarigheter på andra språk och konnotationer hos de olika uttrycken. Samtidigt på Ordet har vi just läst om (omläst alltså) kapitlet "Beethoven och en spårvagn" i Jolos "Ur välunderrättad källa." I detta kapitel skriver Jolo som så ofta om den Österrikisk-Ungerska dubbelmonarkin och menar att den blivit något orättvist bedömd. Boken kom ut 1971 och Jolo påpekar att det under monarkins dagar fanns en spårvagn mellan Wien och Bratislava. Han berättar också en anekdot om Beethoven som år 1806 tillbringade "lyckliga och förälskade dagar hos grevinnan Therese Brunsvik på godset Martonvásar i Ungern." En morgon berättade emellertid grevinnan att hon just förlovat sig med en officer. Beethoven blev av naturliga skäl litet ledsen och avreste omedelbart till "furst Lichnowsky på dennes slott utanför Troppau i Schlesien" och avslutade där sin violinkonsert i D-dur, opus 61.


Jolos poäng är att nu (1971) kan man minsann inte åka spårvagn till Bratislava eller utan vidare resa från Martonvasár till Troppau. "I detta hejdlösa resande har rörelsefriheten blivit mindre....Den arme Beethoven var friare än vi."
Idag (2007) kan man visserligen fortfarande inte åka spårvagn till Bratislava men väl tåg eller varför inte med expressbåten "Twin City Liner" som två gånger om dagen förbinder de båda stadskärnorna. Att åka mellan Ungern och Tjeckien är heller ingen större match och ännu enklare blir det om något år när Schengengränsen definitivt flyttas österut. Känner man för det kan man enkelt göra en rundtrip genom 4 länder en söndagseftermiddag förutsatt att man har alla nödvändiga klistermärken på vindrutan eller håller sig till småvägar. (Titta gärna också på bilden till vårt inlägg från förra våren: "The Empire Strikes Back.")

Åtminstone förut kunde man se de spöklika spåren i terrängen efter nedlagda gränsstationer mellan Öst- och Västtyskland. De ogräsövertäckta jättelika gränsbangårdarna i Grossenbrode och Puttgarden rostar också bort om än av andra skäl. Europas gränser försvinner men ersätts kanske av mentala gränser som knappast går att förhandla bort.


Uppdatering 2010 03 26:  Schengen är sedan länge en realitet och det är numera hur lätt som helst att cirkulera mellan dessa länder. Som en  "non tarrif barrier to trade" kan man dock nämna de ytterst varierande kraven på vignetter för att få köra på motorvägarna i respektive länder. Här finns ett stort område för standardisering. Av någon anledning är Slovenien besvärligast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar