21 nov. 2014

Sorgsen reflektion efter kvällens "Euronews"

Städer, där jag gått obehindrat, obesvärat, ensam, sent och njutit av klimat, atmosfär, kultur, "folkliv" och bara kopplat av efter ofta hektiska arbetsdagar. Caracas, Mexico City, Nairobi, Jerusalem, Hongkong...Nu våld, upplopp, gangsterism, terrorism. Caracas- en gång Sydamerikas Genève, numera kontinentens mordstad nr 1. Och Beijing. Där finns väl inget gatuvåld och man klarar sig väl men "just of two things you must beware/don't drink the water and don't breathe the air."

En enda ljuspunkt eller åtminstone ett litet glimmer: Rumäniens nyvalde president har fått en flygande start och låtit arrestera högt uppsatta politiker och ämbetsmän, misstänkta för korruption. Men hur länge kan han kämpa mot en genomkorrupt regering och regeringschef?

God kväll.

5 kommentarer:

  1. Delar din melankoli över den dåliga stämningen. Våldet. Eländet.
    Man kan inte säga som brottsförebyggande rådet att allt är detsamma ; )

    SvaraRadera
  2. Sett på lite längre sikt kanske vi som är förskonade från det mesta av våldet lever i en lycklig glänta i världshistorien, ett undantag?

    SvaraRadera
  3. Jag tror att medvetandet om att "vi" lever i en liten, speciell och i många avseenden välsignad del av världen sprider sig alltmer. "Vi" måste lära oss att handskas med detta och inse att vår modell kanske inte är tillämpbar på resten av världen.

    Stor tack för att ni läste och kommenterade.

    SvaraRadera
  4. Olof Å03:21

    Jag blev lite förvånad när du skrev att du flanerat lugnt i bl.a Caracas, Mexico City och Nairobi. Jag har inte varit på någon av platserna men jag känner personer som varit i de två sistnämnda och beskrev ensamvandringar som ytterst farliga. Antar att det var för ganska länge sedan de var säkra nog?

    Vad gäller Hong Kong så är det nog relativt säkert. Aktivisterna har betett sig civiliserat och polisen plockade bort de flesta hindren de ställt upp häromdagen, varefter de flyttade sig till annan plats. Just i Hong Kong är det snarare politiskt det är spänt. Vad gäller Peking så är luften verkligen inget vidare men besöker man på våren, försommaren eller hösten finns det fönster med ganska behaglig luft.

    SvaraRadera
  5. @Olof. Nja, man måste komma ihåg att det här var för rätt länge sedan. Sedan, säg, 1995 har mitt resande i stort sett begränsats till Europa och någon hastig avstickare till USA. Nairobi var kanske aningen överdrivet, det var väl mest i kvarteren närmast hotellen (där jag f.ö. besökte en bar som hete "Baron Bror" - namnet förstår du säkert.) Men i Mexico City och ett par andra städer i Mexico har jag rört mig fullkomligt obundet - men naturligtvis kommer man väl inte direkt till de allra skummaste stadsdelarna. Caracas har jag besökt åtskilliga gånger - har bara fina minnen därifrån, turistiskt sett. Men det var före Chavez...

    De "säkraste" städerna jag vet är Tokyo och Wien. Kanske är det ett fool's paradise men jag har alltid haft en känsla av att där finns absolut ingenting farligt. Japans "triader" och Wiens korrupta manchettbrottslingar kommer man inte i direktkontakt med.

    Men det du skriver i första stycket understryker väl bara min pessimism: våld och terror breder ut sig.

    SvaraRadera