16 aug. 2014

Litet meta på lördagskvällen

Det är omöjligt att sova eftersom det årliga Midnattsloppet på Söder går av stapeln just idag. Någon kilometer före målet passerar löparna det hus där vi bor  och inte bara folkets jubel är högljutt utan också diverse musik och dans. Men det är OK - vad man får räkna med om man vistats i en storstad. Förr om åren brukade vi gå ut och titta på löparna eftersom vi hade flera bekanta som sprang och det var alltid litet kul att heja just på dem. Men nu känner vi inga deltagare vad jag vet. Tempora muttan turr som vi lärde oss skandera i unga år.

I brist på bättre tar vi oss en titt på besöksstatistiken för Flarnfri schalottenlök och närmare bestämt under rubriken "All time". Till vår glädje ser vi att inlägget I Gustav II Adolfs efterföljd leder stort i besöksstatistiken. Givetvis beroende på att inlägget om Vattenfalls brutalitet mot den sorbiska minoriteten i östra Tyskland uppmärksammades av Aftonbladet, dock utan att locka fram någon reaktion från Vattenfall. Artiklarna Kielos och taxichaufförerna liksom Unsere Mütter, Unsere Väter ligger också högt upp i statistiken vilket gläder oss mycket.

Vad som förundrar oss mest är att inlägget Veckans metmask seglat upp som andra mest lästa inlägg "all times". Senaste månaden låg det t.o.m. på en överlägsen första plats, senaste veckan på andra plats och även idag finns åtminstone ett par besök. Inlägget publicerades 19 augusti 2013 och var inte särskilt genomarbetat eller allvarligt menat: en kolumnist i DN skrev om en barbröstad antisharia aktion i moskén på Söder och hade ytterst svårt att kombinera sitt föregivna gillande av aktionen som sådan med åsikten att den ägde rum på fel plats och borde ha förflyttats till Björns trädgård i stället. Som vi påpekade: Björns trädgård är huvudsakligen ett tillhåll för A-laget och också unga skateboardare.  De barbröstade damerna skulle förmodligen ha mötts av jubel och applåder där och inte lyckats förarga någon. Tvärtom förmodligen. Skall man protestera mot muslimskt kvinnoförtryck och sharia förefaller ju en moské att vara en väl så lämpad plats.

Det är obegripligt att ett så lättviktigt inlägg fått så pass mycket uppmärksamhet och det så långt efteråt. Inga kommentarer har gjorts på inlägget. Kanske någon som klickat läser detta och kan berätta varför.

Liksom alla seriösa bloggar finns det naturligtvis en del besvikelser också. Jag hade väl tänkt mig t.ex. att texten Une langueur monotone - Lotta Lotass "Varia" skulle få några reaktioner eftersom jag visat på vad som antingen är felaktigheter i Lotass text eller -mera troligt med tanke på sammanhanget- en provokation från författarens sida.   Texten om Clara Immerwahr tyckte jag var viktig och rörande samtidigt som jag presenterade en ganska okänd poetisk pärla. Jag fick en fin kommentar men annars verkade intresset vara minimalt.

Nåja. Trummandet på gatan fortsätter men jag får försöka stänga alla fönster och koncentrera mig på P.D. James fortsättning på Jane Austen's Pride and Prejudice som jag avfärdade som jolmig chick lit i ett nyligt inlägg.
         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar