22 apr. 2014

Vad jag inte visste men ni troligen


Av en av dessa slumper som tillvaron är så fylld av  upptäckte jag just att alla bilder i Blogger är klickbara.  Om man klickar på en bild kommer den upp i originalstorlek. Nu är ju det kanske inte fullt lyckat om man som jag ofta sätter upp en större version av bilder som jag tidigare  förminskat med mitt fotoredigeringsprogram (t.ex. en detalj) men i princip är det ju väldigt bra. Jag har varit litet sparsam med bilder eftersom jag tycker att de flesta inte gör sig riktigt bra i det lilla format som denna bloggtemplate medger. Men nu kan jag vara litet mindre restriktiv.

Vi kan ju börja med den här:


Bra va'?

8 kommentarer:

  1. Ja, suverän! Fantastiskt fin bild!
    Får mig att längta till Wien också.
    Malou

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alltid välkommen!

      Radera
  2. Agneta14:42

    Den större bilden får mig att undra över vad skulpturen föreställer. Någon störtas ned av någon. Men vilka är de?

    SvaraRadera
  3. Olof03:02

    Fin bild! Vad gäller blogspot (när jag använde det) och klickbara bilder så var det en sådan där sak jag gillade då och då men önskade vore lite smartare. När jag försökte lägga in små bilder som skulle harmoniera med texten lade den som default in dem som ännu mindre miniatyrer, och jag var tvungen att trixa med HTML-koden för att få det att fungera.

    Samtidigt är jag ganska säkert i majoritet och de flesta föredrar "fabrikantens" inställningar för att uttrycka mig lite gammaldags. Jag gillar att böka på egen hand men bara till en viss gräns, och den demografiska gruppen är nog helt enkelt för liten.

    SvaraRadera
  4. Olof03:08

    "Majoritet" i andra paragrafen ska vara "minoritet".

    SvaraRadera
  5. @Agneta. Efter ett intensivt googlande fick jag fram att skulpturen ifråga heter "Macht zu Lande" av "Eduard Hellmer". Den sitter ju i hörnet på den stora port som leder in i Hofburg och flankeras på andra sidan av en "Macht zur See". Precis hur allegorin skall tolkas vet jag inte men den representerar i vart fall det allt besegrande Österrike.

    "Austria est imperare orbi universo" förkortat AEIOU var ett av Habsburgarnas motto. Så tänkte man också 1914 då man med Tysklands hjälp skulle krossa det lilla uppnosiga Serbien. Ryssland skulle aldrig hinna mobilisera, Frankrike var svagt och inte mycket att bry sig om och engelsmännen satt väl hemma på sin ö och drack te. Så kastade man in i vad som skulle bli en snabb affär men drog ut i 4 år med 16 miljoner människor döda.

    Här har du en bättre bild av skulpturen.

    http://www.meinbezirk.at/wien-22-donaustadt/kultur/michaelertor-aussen-die-macht-zu-lande-m5186516,714248.html

    SvaraRadera
  6. @ Olof ""Majoritet" [i andra paragrafen] ska vara "minoritet" -det får nästan bli ett bevingat ord här på Flarnfri ;-)

    Jag värjde mig också i det längsta för att använda ett färdigproducerat "bloggverktyg" och konstruerade i många år min blogg med ett program från Microsoft som var mycket flexibelt och gav mig stora möjligheter till layout och utformning. Men man fick ju som du skriver "böka själv" med html och css. Vilket bara var roligt. Så hade jag ett alldeles utmärkt kommentarssystem "Haloscan" som emellertid uppköptes och lades ner av ett större företag som inte gillade kommentarer. Jag hittade aldrig någon fullgod ersättning och jag har prövat många) som svarade mot mina önskemål. För att komma i gång med bloggningen igen gick jag över till Blogger som var enklast att komma igång med. Men det har klara begränsningar.

    SvaraRadera
  7. Agneta23:57

    Tack Bengt!

    SvaraRadera