17 nov. 2012

Vi avbryter denna blogg för ett viktigt meddelande

Den viktigaste orsaken till att jag efter 10 års bloggande gick över till ett standardiserat bloggverktyg var att kommentarssystemet till min ordinarie site, www.karlsson.at, inte längre fungerade. "Recent comments" hade f.ö. inte på flera år fungerat som det gamla Haloscan.

Jag kan inte säga att jag är helt lycklig med "Blogspot." Den är svårnavigerad, viktiga funktioner fattas och formateringsmöjligheterna mycket begränsade  Att gå in och fixa med koden är tidskrävande och ganska knepigt jämför med t.ex. MS Expression som jag använt tidigare. Men det går ju om man hankar sig fram.

Nu visar det sig emellertid apparaten "Recent comments" inte heller  på Blogspot fungerar som den skall. Det har varit många klagomål på hjälpsidorna men ingen har kommit med någon lösning.

Vi får se hur det utvecklas. Men om  kommentarsfunktionen, särskilt "Recent comments" , inte fungerar finns det ju ingen anledning för mig att fortsätta med det här "verktyget."

Min förhoppning är att någon skall komma upp med ett system som liknar utmärkta "Haloscan" som jag använde i många år men som köptes och lades ner av ett företag som tycker det är roligare med "sociala media."

Uppdatering:  Hos Blogger kan man nu läsa att alla "widgets" från en viss källa är trasiga och bör tas bort! Något alternativ finns inte. Ganska snopet. Jag började använda Blogspot därför att de hade en "Recent comments" som fungerade.

En annan sak. Det finns nu såvitt jag förstår ingen backup eller kopia av texter och kommentarer. På min "statiska" site fanns alltid en kopia på min egen dator. Om nu Blogger blir uppköpt av något rovdjursföretag som t.ex. Echo kan alltså allt det skrivna försvinna för alltid. Något att tänka på.


3 kommentarer:

  1. Det låter som en digital uppdatering av Keats död: "Here lies one whose name was writ in water."
    Så även med denna kommentar, antar jag...

    SvaraRadera
  2. Jag plockade just bort Recent comments... Irriterande.
    I diskussionerna om detta problem hittar jag följande, för den som vill försöka (själv avvaktar jag):

    "Hello
    In the meantime, you can use this recent comment Blogger gadget

    http://viti-vino.blogspot.ch/2012/05/gadget-recent-comment.html "

    Kanske man ska slingra sig ur google-greppet och hitta något helt annat verktyg?

    SvaraRadera
  3. Lennart: jag säger som vanligt, WordPress funkar bra för mig...

    SvaraRadera